Pływanie w basenie lub w naturalnych zbiornikach wodnych to nie tylko dobra zabawa, relaks czy sport. Pływanie może być także wykorzystywane w celach zdrowotnych. Ta rola pływania wynika przede wszystkim z odmiennego dla naszego ciała środowiska i związaną z tym specyfiką ruchu. Jest to środowisko niezwykle korzystne dla osób w każdym wieku – od niemowlęcia po seniora. Poprzez swoje pozytywne oddziaływanie na ludzki organizm w każdym wieku, określa się pływanie jako sport permanentny – taki, który można uprawiać przez całe życie.

Konieczność pokonywania oporu wody sprawia, że ruchy ciała wykonywane są zupełnie inaczej. Pozornie wydaje się, że wykonywanie ruchów w wodzie przychodzi nam dużo łatwiej. Mimo to, długotrwałe utrzymanie ciała w pozycji poziomej tuż pod powierzchnią wody, stwarza warunki do dynamiczniejszej pracy wszystkich grup mięśniowych z jednorazową redukcją izometrycznego napięcia mięśni stabilizatorów postawy. Ten skomplikowany termin oznacza, że dochodzi do napinania tych mięśni bez zmiany ich długości.  To pozornie proste ćwiczenie świetnie wpływa na stymulowanie do pracy układu krążenia, a co za tym idzie, polepsza się zaopatrzenie mięśnia sercowego w tlen.

Wiele ośrodków sportowych, basenów, prowadzi specjalne zajęcia z pływania zdrowotnego. Przeznaczone są dla osób już od 12 roku życia i nie mają limitu wieku – pod warunkiem braku przeciwwskazań lekarskich i innych szczególnych zaleceń. Zajęcia te prowadzi się w celu zwiększenia wydolności fizycznej organizmu i opóźnienia oznak starzenia się. Pływanie zdrowotne hartuje i zapobiegania zachorowaniom, a uprawiane systematycznie, może stać się swego rodzaju panaceum na wszelkiego rodzaju dolegliwości i niedomagania.

Co szczególnie ważne, pływanie zdrowotne to nie tylko szansa na rozwój ciała, ale również ducha! Pokonywanie oporu wody, poza oddziaływaniem na zdolności motoryczne i fizjologiczne człowieka, posiada znaczący wpływ na cechy psychiczne, takie jak odwaga, zdecydowanie, systematyczność, zdyscyplinowanie oraz siła woli.

Pływajmy zatem dla zdrowego ciała i ducha.

Opracowała: Martyna Szatan, pedagog

maxresdefault