Drodzy Rodzice, dziś chcemy zachęcić Was i Wasze dzieci do treningu. Będzie to wyzwanie wyjątkowe, a mianowicie, ćwiczenie umysłu! Myślicie, że o puzzlach wiecie wszystko?

Sprawdźmy!
Puzzle przypadkowo wynalazł kartograf John Spilsburg w XVIII wieku, który szukał alternatywy dla typowego, pamięciowego uczenia się mapy. Wyciął kontury państw i poprzez układanie ich w odpowiednim miejscu znalazł sposób na łatwe zapamiętanie. Sama nazwa puzzle oznacza układankę, złożenie pociętego obrazka w całość.
Nasz mózg składa się z dwóch półkul. Prawa półkula odpowiada m. in.: za działania kreatywne, zdolności muzyczne oraz plastyczne, intuicję, przeżywanie emocji i wrażenia estetyczne. Lewa półkula mózgu odpowiada za logiczne myślenie, zadania matematyczne i werbalne. Fenomen puzzli polega na tym, że podczas ich układania, neurony w mózgu są ciągle pobudzane do działania, przez co zmuszają obie półkule do aktywności. To z kolei zwiększa wydajność komórek
mózgowych.
Pierwsze układanki można zaproponować maluszkowi już około 18 miesiąca życia i są to najprostsze puzzle, w których należy dopasować brakujący element do całości, np.: zwierzątko umieścić w odpowiednim miejscu na farmie. Chwytając małe elementy puzzli, dzieci doskonalą motorykę małą i precyzję ruchów. W zależności od wieku i zdolności dziecka, należy stopniowo podnosić stopień trudności. Kiedy maluch szuka odpowiedniego miejsca na element układanki, rozwija zdolności przestrzenne.
Psychologowie zachęcają do rodzinnego zasiadania do puzzli. Podczas tak spędzonego czasu buduje się bowiem więź emocjonalna, pobudzana jest ciekawość poznawcza, mobilizuje do zadawania pytań , poszukiwania informacji i odpowiedzi na nie.
Układanki to wspaniały sposób na rozwijanie wyobraźni.
W przedszkolu dzieci układają puzzle pracując grupowo, co uczy je umiejętności współpracy. Jest to ceniona predyspozycja w edukacji szkolnej, a później w pracy. Podczas układania puzzli dzieci uczą się planowania. Specyfika tej rozrywki uczy koncentracji i cierpliwości, a przez to wpływa na kształtowanie charakteru. Dzieci układające puzzle szybciej rozróżniają litery i cyfry, co jest dobrym treningiem wspierającym naukę czytania i pisania w szkole.
Na rynku istnieje duży wybór układanek, zróżnicowanych pod względem formy, struktury czy tematu. Dla starszych dzieci i dorosłych polecenia są puzzle, które przedstawiają dzieła sztuki np.: malarstwa (Van Gogh, Monet, Klimt) i architektury (Big Ben, Wieża Eiffla). Zachęcamy do tworzenia własnych puzzli z pocztówek z wakacji, ulubionych ilustracji z bajek czy zdjęć pociętych na fragmenty.
Potwierdzeniem, że puzzle są ponadczasowe jest fakt, że wciąż powstają blogi i strony internetowe im poświęcone, działają kluby miłośników układania puzzli, a nawet odbywają się mistrzostwa w ich układaniu. Ustanowiony został także Międzynarodowy Dzień Puzzli – 29 stycznia. Te popularne układanki są polecane ludziom w każdym wieku, gdyż mają pozytywny wpływ na sprawne funkcjonowanie mózgu.

Nie pozostaje nam nic innego, jak serdecznie zaprosić do wspólnego puzzlowania.

 

Autor: mgr Monika Łukawska