Czy zastanawialiście się kiedyś, co sprawia, że potrafimy poruszać się w ciemnościach i bez kontroli wzrokiem  otaczającego nas pomieszczenia? Albo – co bardziej zaskakujące – trafiamy widelcem do ust nawet po zamknięciu oczu. Ta tajemnicza umiejętność ma trudną nazwę: propriocepcja. Czym jest propriocepcja i dlaczego odgrywa tak ważną rolę w życiu człowieka?

Pod tym pojęciem rozumiemy czucie mięśni głębokich odpowiadających min za poruszanie się bez kontroli wzrokowej, a dokładniej mówiąc, czucie ciała w przestrzeni. To właśnie propriocepcja zapewnia nam koordynację ruchową. Receptory odpowiadające za ten układ znajdują się w naszych stawach, mięśniach, ścięgnach i w uszach.  Propriocepcja jest odpowiedzialna przede wszystkim za odpowiednią interpretacje danego bodźca. Jak to się dzieje? Odpowiedź jest tak naprawdę bardzo prosta. Musimy odpowiednio pobudzić receptory, które następnie wysyłają impulsy do ciała, gdzie zostają one zinterpretowane.

Propriocepcja to bardzo ważny układ w naszym organizmie. Kiedy jest źle wykształcony, może łatwo dochodzić dochodzi do różnego rodzaju kontuzji, ponieważ nasze mięśnie źle funkcjonują/ źle odczytują dany bodziec. Wspominamy o tym, ponieważ dzieci, które mają zaburzenia tego rodzaju, znacznie łatwiej jest wyprowadzić z danego problemu niż osobę dorosłą. Dopóki ciało dziecka ciągle się rozwija, jest bardziej podatne na różnego rodzaju rehabilitacje.

Jak najprościej sprawdzić poziom naszej propriocepcji? Stań prosto. Przyjmij pozycje bociana. Jeśli to Ci się udało, to teraz zamknij oczy. W takiej pozycji powinniśmy być w stanie pozostać przynajmniej przez dwie minuty. Jeśli się udało, oznacza to, że Twoje mięśnie są odpowiednio przystosowane do działania i reagowania.

A jeśli się nie udało – jak można poprawić propriocepcję? Zapewne słyszeli Państwo o ćwiczeniach równoważnych na platformach czy ćwiczeniach na piłce – wytrącone z równowagi ciało, znajdujące się na niestabilnej podstawie czy podłożu, musi uruchomić wiele grup mięśniowych, aby wrócić do „bezpiecznej” pozycji równowagi. Doskonałym treningiem kinestezji jest marsz na boso po piasku – każdy wie ile skupienia wymaga wtedy utrzymanie równowagi. Propriocepcję rozwijają też ćwiczenia z zamkniętymi oczami np.: stanie na jednej nodze, przysiady, czy dotykanie na zmianę palcem wskazującym do nosa.