Czym jest niedojrzałość neuromotoryczna?
„Sprawność neuromotoryczna to złożone zachowanie funkcjonalne, które jest wynikiem aktywacji ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, włączając struktury motoryczne, które działają poprzez układ mięśniowo-szkieletowy.” (Sally Goddard Blythe: Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Wydawnictwo PWN)
Każde dziecko rozwija się w swoim tempie – jest to oczywista i znana informacja. Każdy rodzic z pewnością nieraz się z nią zetknął, gdy wyrażał niepokój postępami swojego dziecka. Mimo niecierpliwości i czasem znużenia poszczególnymi etapami rozwojowymi, absolutnie nie należy dzieci na siłę poganiać, przyspieszać ich przejścia w kolejny etap rozwojowy. Nie należy także, mimo że często zachęcają do tego producenci różnego typu chodzików czy innych akcesoriów mających przyspieszać naukę chodzenia, omijać na siłę kolejnych etapów rozwojowych np. pełzania czy czworakowania. Bardzo ważne jest bowiem, aby każdy ten etap dziecko przeszło. Jednakże na danym etapie rozwojowym, oczekuje się osiągnięcia określonej sprawności neuromotorycznej. Jeśli to nie nastąpi, dziecko nie nauczy się prawidłowych wzorców ruchowych. Wzorce ruchowe – są to następujące po sobie sekwencje ruchowe, których uczymy się na wczesnym etapie naszego życia, a później rozwijamy je i modyfikujemy dopasowując automatycznie do wyzwań dnia codziennego.
Dlaczego o tym mowa? W Wielkiej Brytanii przeprowadzono, a następnie opublikowano badania, w których wzięło udział prawie 15 tys. dzieci. Okazało się, że te z nich którym nie udało się w wieku 9 miesięcy osiągnąć kluczowych etapów rozwoju (siedzenie bez podtrzymywania, czworakowanie, stanie i stawianie pierwszych kroków), osiągnęły mniej punktów w testach sprawdzających umiejętności poznawcze, porównując je do pozostałej grupy dzieci, które przeszły kolejno przez wszystkie etapy.
Otóż drodzy rodzice, dojrzałość szkolna to nie tylko osiągniecie odpowiedniego wieku przez dziecko. Nie wystarczy również sama inteligencja i bystrość dziecka. Okazuje się, że bardzo ważną rolę w tym stanie odgrywają właśnie umiejętności fizyczne, ściśle związane z rozwojem i dojrzewaniem sprawności ruchowych i kontroli postawy. Jeśli nie rozpoznamy w porę trudności rozwojowych dziecka, narażamy w ten sposób dziecko nie tylko na trudności i porażki szkolne. Ale także na pojawienie się problemów z zachowaniem, spowodowane zbyt szybkim przeskoczeniem do kolejnego etapu edukacyjnego, na które dziecko nie było jeszcze gotowe.
Autor: Martyna Szatan, pedagog